Webdesign

Een website laten maken is meer belangrijker geworden dan ooit. Als ondernemer kun je gewoonweg niet meer onderuit en zul je met een website een online aanwezigheid moet creëren.

Maar de webdesign-wereld is een heuse jungle geworden. Vooral voor de startende ondernemer kan het erg lastig zijn om het kaf van de koren te scheiden. Van websites die voor minder dan 100 euro aangeboden worden tot websites “die nooit onderhouden hoeven te worden”.

Om die redenen is dit artikel geschreven. Een artikel om te informeren en jou inzicht te geven waarom het als ondernemer belangrijk is om een goede website te hebben, wat er nodig is om een goede website te laten bouwen én wat de volgende stap is zodra de website live staat.

Waarom een website laten maken?

Waar wij als “webdesign-bedrijven” 15 jaar geleden zelfstandige ondernemers en organisaties echt overtuigen moesten om een website af te nemen, is de volgende stap na het inschrijven bij de Kamer van Koophandel vaak een domeinnaam registreren en een website laten bouwen. Het is geen luxe meer, maar echte noodzaak.

En dat is niet zo gek natuurlijk, want onze wereld is de afgelopen 15 jaar enorm veranderd. Het internet is een belangrijk deel van ons leven geworden en de manier waarop wij het internet gebruiken natuurlijk ook. Een ondernemer kan nu eenmaal niet meer om een website heen.

Een website is allang niet meer een digitaal visitekaartje. Er wordt ook verwacht dat een website meer doet, dan alleen aanwezig te zijn op het internet. Een website moet een ware leadmachine zijn, een extra salesmedewerker die zonder enige moeite meer leads binnenhaalt of producten voor je verkoopt.

Elke ondernemer weet eigenlijk al dat een website ontzettend belangrijk is, maar moet je een website ook laten maken door iemand anders? Nee, kort gezegd hoeft dat natuurlijk niet. Echter wil ik je wel uitleggen waarom je beter niet zelf een website kunt bouwen of een website laten bouwen door een “handig neefje”.

De kans is erg groot dat jij als ondernemer niet precies weet hoe je een website moet bouwen, wat nu precies een goede website maakt en hoe je daadwerkelijk ook een website live krijgt met domeinnaam en alles.

Is dat erg? Nee, helemaal niet. Maar als jij jezelf in de bovenstaande typeringen herkent, dan is een website bouwen door een professionele partij die er wel verstand van heeft natuurlijk een veel betere keuze. Uiteraard mag je tegen heug en meug jezelf verdiepen in een website maken, maar zeg nu zelf; heb je hier de tijd en geduld wel voor? En nog belangrijker; wordt het eindresultaat dan wel wat je er van verwacht?

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het inhuren van een handig neefje. De generatie vanaf het jaar 2000 is letterlijk opgegroeid rondom de computer. Grote kans dat er iemand in jouw familie zit die een beetje verstand heeft van websites bouwen.

Het nadeel daarvan is dat het vaak blijft bij een beetje verstand van websites maken. Het is natuurlijk logisch dat een professionele partij veel meer verstand heeft van websites bouwen en op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen.

Een eigen site maken door een jong talent uit je eigen omgeving kan uiteraard goedkoop en handig zijn, maar probeer wel in deze samenwerking een aantal zekerheden voor de toekomst in te bouwen. Documenteert waarin en hoe jouw website precies gebouwd is, welk domein geregistreerd is en natuurlijk waar de website gehost wordt.

Daarnaast zul je ook moeten kijken naar de tijd. Vooral wanneer je net een eigen bedrijf opgestart bent, kun je er van uitgaan dat je ontzettend druk bent met van alles en nog wat. Wil je als ondernemer dan echt in die situatie jouw waardevolle tijd opofferen aan een website zelf maken, in plaats van bijvoorbeeld het zoeken naar betalende klanten?

Wat heb je nodig voor een website?

Net als bij het starten van een eigen bedrijf start alles met een eigen idee. Dus voordat je over een eigen website bouwen denkt, is het verstandig om eerst iets op papier te zetten. Denk dan aan kleuren, jouw logo en wat de structuur van jouw website er ongeveer uit moeten gaan zien.

Probeer dan vooral voor jezelf en voor de eventuele webdesigner een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van jouw ideale website. Hierbij ontwikkel je voor beide partijen een duidelijke blauwdruk en zo kan er dus nooit onduidelijkheid zijn over hoe de website er uit moet gaan zien.

Hosting en domeinnaam

Een website kan niet zonder hosting en een domeinnaam. Hosting is noodzakelijk om jouw website online te houden. Je kunt het eigenlijk zien als een huis en een domeinnaam is het huisadres wat je nodig hebt om naar de website te kunnen komen.

Net als het bouwen een website is het kiezen van hosting ook ontzettend belangrijk. Veel ondernemers kiezen vaak voor goedkope hosting en dat kan inderdaad de eerste maanden/jaren prima voldoen. Maar op het moment wanneer jouw website meer bezoekers zal ontvangen, dan bestaat er een grote kans dat jouw hosting dit niet gaat trekken en dan loop je het risico dat de website offline gaat.

Wij adviseren onze klanten altijd om iets meer te betalen voor goede hosting, zodat de klant altijd zeker is van volledige uptime. Voor 120 euro per jaar heb je bij ons al de beschikking tot zeer goede hosting en dat dus voor een tientje per maand.

Het registreren van een domeinnaam is altijd verstandig om dit direct te doen. Het is raadzaam om je bedrijfsnaam als domeinnaam te registreren. Mocht deze niet meer beschikbaar zijn, dan kun je ervoor kiezen om een variatie op de bedrijfsnaam te nemen of bijvoorbeeld een synoniem. Er zijn ook bedrijven die bijvoorbeeld een productnaam of beschrijving van diensten als domeinnaam registreren.

CMS-systeem

CMS – Content Management System – Concept. Modern Line Style Illustration. Multicolor CMS Drawn on White Brick Wall. Doodle Icons. Doodle Design Style of CMS Concept.

CMS staat voor Content Management Systeem en dit kun je zien als de online beheersoftware van jouw website. Waar vroeger websites nog simpele HTML en CSS pagina’s waren, hebben vrijwel alle website nu een eigen CMS-systeem.

Er zitten wel veel verschillen in deze CMS-systemen. Er zijn zogenoemde Open Source CMS-systemen (gratis) en betaalde CMS-systemen. De laatstgenoemde is alleen van toepassing bij webdesignbureaus die dit aanbieden tegen een maandelijkse prijs.

De Open Source CMS-systemen zijn de laatste jaren ontzettend populair geworden. Vooral de systemen WordPress en Joomla worden veel gebruikt online. Wij bouwen onze websites op basis van WordPress, omdat het in onze ogen het meest gebruiksvriendelijke CMS-systeem is wat er momenteel bestaat. Iets verder in dit artikel bespreken we de verschillende soorten Open Source CMS-systemen.

Content

Een lege website trekt natuurlijk geen potentiële klanten. Met wervende teksten, een sterk logo, afbeeldingen en video’s maak je jouw website een stuk interessanter voor jouw doelgroep.

Bedenk daarom goed van te voren welke pagina’s je op de website wilt hebben. Schrijf hier of laat hier goede teksten voor, zorg voor originele afbeeldingen en video’s en laat de kleuren van je website passen bij je logo.

Wat eigenlijk vaak overzien wordt is het belang van goede teksten op je website. Teksten trekken en converteren namelijk potentiële klanten en moeten niet geschreven enkel voor opvulling. Wanneer je geen teksten schrijft die overtuigen, zullen klanten minder geneigd zijn om contact met je op te nemen voor je producten of diensten.

Daarnaast zijn er een aantal dingen die je absoluut moet vermijden op je website qua content. En het hebben van gekopieerde teksten is één van die dingen. Zo zijn gekopieerde teksten niet alleen slecht voor de online vindbaarheid van je website, maar het geeft ook nooit goed weer waar je bedrijf, diensten of producten voor staan.

Het gebruiken van stockfoto’s geeft beetje een “nep-beeld” van je bedrijf. Een groot deel van je bezoekers weet wat stockfoto’s zijn en deze foto’s kunnen nooit uitbeelden en uitdragen wat je bedrijf is en waar het voor staat. Gebruik daarom ook nooit stockfoto’s.

Professionele partij

Het laatste wat je natuurlijk nodig hebt is een professionele partij die jouw ideeën om kunnen zetten naar een werkende en professionele website. Nu zul je online veel professionele partijen vinden die je kunnen helpen bij het bouwen van een website, maar hoe kun je het kaf van het koren scheiden?

We zouden je adviseren om eerst eens de website van de partij te bekijken en ga je eens voor jezelf na of de boodschap die ze online uiten of onderwerpen zoals websites bouwen, passen bij hetgeen waarnaar jij op zoek bent. Daarnaast is het altijd aan te raden om de portfolio van een partij te bekijken.

Door het portfolio te bekijken van een partij kun je vaak twee dingen onderscheiden namelijk kwaliteit en smaak. Aan de hand van een portfolio kun je vaak zien of zij websites bouwen wat jouw smaak is en ook past bij de ideeën die je in je hoofd hebt over je eigen website. WAnneer je meerdere portfolio’s van partijen met elkaar vergelijkt, kun je al vaak zien welke partij meer ervaring en meer affiniteit met webdesign heeft.

Mocht je het na een aantal keer bekijken nog niet weten met wie je in zee wilt gaan, vertrouw dan volledig op je gevoel. Neem contact op met de partij waar je het meest interesse in hebt en ga een gesprek aan. Vaak aan de hand hiervan kun je al een goed beeld vormen van de partij.

Waar moet een website anno nu aan voldoen?

Door de jaren heen is niet alleen ons gebruik van het internet geëvolueerd, maar ook de manier hoe wij websites gebruiken en interpreteren. Websites die bijvoorbeeld in 2015 gebouwd zijn, zijn anno nu zwaar verouderd. Hieronder vind je de 3 belangrijkste punten waaraan de website anno nu aan moet voldoen.

Responsive Design

Responsive design is de kern van elke moderne website. Zo is de afgelopen 10 jaar niet alleen het gebruik van het internet veranderd, maar ook de apparaten die we dagelijks gebruiken voor het bezoeken van websites.

Mobiele apparaten hebben een eigen plek in onze samenleving toegeëigend en dat betekent dat onze websites hier ook goed zichtbaar op moeten zijn. Responsive webdesign betekent dat websites gebouwd worden die altijd correct geschaald worden, op welk apparaat je een website ook op bezoekt.

Dat betekent dat de bezoeker een website op zijn laptop en smartphone kan bezoeken, maar op beide apparaten wel goed zichtbaar de website kan zien en gebruiken. Nu kan het uiterlijk afwijken van elkaar, de desktop- en mobiele versie, maar de smartphone-gebruiker kan altijd zijn ding doen op je website. Het laatste wat je wilt is bezoekers en potentiële klanten verliezen, omdat zij niet goed je website kunnen bekijken.

Nu is het niet alleen belangrijk op het gebied van gebruiksvriendelijkheid dat je inzet op responsive design, maar ook als je beter gevonden wilt worden in de zoekmachines. Google heeft bijvoorbeeld een aantal jaar geleden aangegeven dat websites die gebruikmaken van responsive webdesign, een voorkeur krijgen in de zoekmachine, dan websites die hier niet gebruik van maken.

Snelheid website

Naast dat je een website moet hebben die op allerlei apparaten moet kunnen werken, is de snelheid van je website net zo belangrijk. Er is niets vervelender dan een trage website en dat vinden je bezoekers niet alleen.

Google heeft aangegeven dat het trage websites gaat “straffen” en websites die hun laadtijd zoveel mogelijk verkorten, zullen een voorkeur krijgen in de zoekmachine. Dat betekent dat snelle websites dus eerder boven in Google komen, dan trage websites.

Maar vanuit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid zou je vooral veel tijd en energie in de snelheid van je website moeten investeren. Wij als internetgebruikers zijn onbewust getraind om websites die langer dan 3 seconden nodig hebben om te laden, weg te klikken en verder te kijken. Bedenk eens hoeveel potentiële klanten je hiermee kunt verliezen.

Veilige website

En dan is de veiligheid van je website ook nog eens belangrijk. Je kunt op meerdere manieren een website beveiligen, vanuit het oogpunt van de bezoeker, maar ook als eigenaar van de website.

Vrijwel elke website heeft nu bijna een SSL-certificaat. Je kunt een website met SSL herkennen aan het groene slotje aan de linkerkant voor de URL in je browser. Hiermee garandeer je de veiligheid van je bezoeker op jouw website.

Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw website beschermt wordt tegen aanvallen van buiten. Elk jaar lijken de aanvallen meer, groter en erger te worden. Je kunt jouw website beschermen tegen aanvallen. Ja, er is altijd een mogelijkheid dat een website gehackt kan worden, maar dat betekent niet dat je het voor hackers makkelijk hoeft te maken. Zorg ervoor dat jouw website optimaal beveiligd wordt.

Welke CMS-systemen zijn er en welke is geschikt voor mij?

95% van alle websites hebben de basis van een CMS-systeem. Nu zijn er honderden CMS-systemen, zowel betaald als gratis, maar in mijn ogen kun je de hele wereld van CMS-systemen in 4 belangrijke kernen onderverdelen.

Eigen CMS-systeem

Veel webdesign bedrijven hebben hun eigen CMS-systeem ontwikkeld en klanten kunnen dit systeem dan “leasen” voor een vast bedrag per maand. Nu zal de kern van al die CMS-systemen allemaal hetzelfde zijn, maar elk CMS-systeem is natuurlijk anders.

Webdesign bedrijven laten dan ook vaak op hun website previews zien van hun eigen ontwikkelde CMS-systeem door middel van teksten, afbeeldingen of video’s.

Joomla

Joomla begon in 2000 als Mambo en werd later omgedoopt tot Joomla en loopt het langst mee van de opensource CMS-systemen die in dit artikel besproken worden. Een hele lange tijd was de interface van Joomla het nadeel, omdat het erg rommelig was. Maar door de release van Joomla 3 is de interface flink op de schop genomen.

Joomla is op geen vlak onderscheidend van WordPress en Drupal. En dat is waarschijnlijk ook een van de redenen geweest voor de afname van het marktaandeel. Men wil een simpel CMS (WordPress) dat snel is opgezet of een uitgebreid CMS (Drupal) zonder beperkingen. Joomla zit daar eigenlijk een beetje tussenin. Wat misschien ook niet helpt is dat er geen kapitein op het schip is.

Drupal

Drupal is een CMS-systeem wat zich vooral kenmerkt door de vele mogelijkheden die standaard in het systeem aanwezig zijn. Je moet dan denken aan de functionaliteit voor het zelf definiëren van velden voor content of het inrichten van rollen voor gebruikers met hun eigen rechten.

Drupal is daarnaast uit te breiden via modules en deze werken op een andere manier dan de plugins bij WordPress of Joomla. Binnen Drupal vormen de module kleinere onderdelen die integreren met het CMS. De modules zijn hierbij vaak afhankelijk van andere modules, wat als nadeel heeft dat je best veel modules moet installeren.

WordPress

WordPress is in onze ogen de nummer 1 in CMS-systemen als het om opensource en gebruiksvriendelijkheid gaat. Het begon als een blogsysteem en het is daarom ook nog steeds gefocust op basis van de functionaliteiten van snel en makkelijk artikelen plaatsen.

Een WordPress website kan al binnen een paar minuten online staan en vanuit daaruit hoef je alleen nog maar bezig te houden met het schrijven van content. Less is more bij WordPress en dit is dan ook de grootste kracht van het CMS.

WordPress is uitgegroeid tot het beste CMS-systeem van de wereld. Wereldwijd zijn er miljoenen websites die WordPress gebruiken; zelfs de website van het Witte Huis. Je kunt daarnaast vele plugins downloaden, zodat je de functionaliteiten van WordPress op elk gewenst moment uitbreiden. Online Ambition bouwt haar websites volledig op WordPress.

Voordelen van een professionele website bouwen

Het laten bouwen van een website door een professionele partij brengt vele voordelen met zich mee. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf een website te bouwen of dit door een handig neefje te laten doen, maar de ervaring leert dat dit nooit naar behoren of voldoening uitgevoerd wordt.

Wanneer een ondernemer beslist om zijn eigen website te bouwen, loopt hij of zij vaak tegen een aantal dingen. Tijd en kennis zijn hier een belangrijke factoren hierin. Het bouwen van een website vraagt kennis en tijd. De gemiddelde ondernemer weet weinig of niets van websites bouwen en dat is helemaal niet erg. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit.

Daarnaast moet je ook tijd vrij maken om je website te bouwen, te perfectioneren en online te zetten. Gemiddeld duurt het ons twee weken om een website te bouwen en online te zetten. Dit is al erg kort voor het bouwen van een website. Iemand die geen ervaring en kennis heeft in het bouwen van een website zal hier natuurlijk veel langer over doen.

Daarnaast komt het vaak genoeg voor dat een website die gebouwd is door een ondernemer nooit af komt. Of juist iets wat niet helemaal naar wens is. Je hebt dan zoveel tijd en energie als ondernemer in iets gestopt, waar je uiteindelijk niets aan hebt of niet tevreden over bent. Zonde dus!

Door een professionele partij zoals Online Ambition in te huren weet je altijd zeker dat je een professionele website op maat ontvangt. Hieronder zie je kort alle voordelen van een website laten bouwen door een professionele partij;

  • Een website die je eenvoudig up to date kunt houden
  • Je werkt met een groep mensen met veel ervaring en kennis in webdesign
  • Jij kunt je focussen op andere belangrijke zaken
  • Professionele support
  • Geen stress

Website staat live, wat nu?

Het live zetten van een website is natuurlijk de eerste stap. Het is daarnaast belangrijk om je eigen website te promoten, of dit nu in Google is of bijvoorbeeld via Facebook. Een website moet nieuwe klanten aantrekken en dat betekent dat je website ook bekend moet worden.

Zoekmachine optimalisatie kan voor jou de volgende stap zijn. Door effectief zoekmachine optimalisatie in te zetten zorg je ervoor dat je beter gevonden wordt op belangrijke en relevante zoekwoorden die te maken hebben met je producten en/of diensten.

Het is in ieder geval zonde om na het bouwen van je website niets meer met je website te doen.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel meer inzicht hebt gekregen over waarom een website laten maken door een professionele partij eigenlijk noodzakelijk is en wat ook de factoren zijn waar je rekening mee moet houden bij het bouwen van een website.

Zou je graag meer informatie willen over een website laten maken of wil je jouw website laten bouwen door één van onze specialisten? Neem dan vandaag nog contact met ons op door hieronder je gegevens achter te laten en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!